Omtaler: En introduksjon

av | Hotellomtaler | 0 kommentarer

Vi elsker tanken bak Trip Advisor! Det er herlig at makten forflyttes fra hotellene og restaurantene over til oss som er gjester. Jeg bruker selv reiseblogger aktivt når jeg skal finne steder jeg har lyst til å utforske.

Klikk på bilder for en større versjon

Vi mennesker er så forskjellige. Det en person elsker er det en annen som hater. Vi har veldig ulike preferanser. Ferier er noe vi sparer til og som vi gleder oss til i lang tid. Det er viktig for oss. Reiseplanlegging går mye på word of mouth, andres anbefalinger og tidligere opplevelser – både fra venner og via omtaler på nettet. Men det er ikke gitt at alle rådene du får via for eksempel Trip Advisor eller reiseblogger er relevante for akkurat deg. Jeg begynte å lese reiseblogger for en god stund siden. Jeg kom over en blogg som trigget nysgjerrigheten min, helt til jeg oppdaget at den var skrevet av en 18 årig gutt på ferie med mor og far. Det er jo ikke gitt at hans vurderinger er i synk med mine hva gjelder hoteller eller restauranter. Vi har sannsynligvis forskjellige forventninger hva gjelder reisemål, aktiviteter etc. Hans største drøm var tross alt guttetur uten mor og far. Derfor prøver jeg alltid å finne ut hvem som står bak. Er dette er person jeg har tillit til? Kan jeg identifisere meg med vedkommende? Er rådene relevante for meg?

Verdier og visjoner

Jeg liker hoteller og restauranter som vet hva de vil. For eksempel: Vi skal være en restaurant som lager fantastisk mat, det skal være avslappet stemning. Gjestene skal kunne bruke langt tid og senke skuldrene. Vi skal utfordre andre sanser også, det skal være stilig interiør og rettene skal være en fest for ganen og øynene. Eller: Vi skal være et trendy, innovativt hotell. Gjestene skal komme hit for å se og bli sett. Det skal være en opplevelse å være her. Kontakter skal knyttes og forbindelser pleies. Jeg vil gjerne vite hva slags hotell jeg kommer til. Er det et hotell som vet hvem de er eller utgir de seg for å være noe annet?

Atmosfæren

Det første jeg legger merke til er om jeg føler meg vel her. Opplever jeg at det er hyggelig å være der? Føler jeg meg verdsatt? Jeg vil gi tilbakemeldinger på boforhold, mat, de ansatte og diverse som kan være relevant for det spesifikke stedet jeg har vært på. Kan jeg velge, vil jeg alltid foretrekke de mindre hotellene. Jeg leter etter sjel og atmosfære, minnerike opplevelser. Gull og silkelaken er ikke min greie. Noen hoteller har tenkt et skritt videre og har definert seg selv som en del av f.eks. den øya de holder til på. Hvordan kan de samarbeide med lokalbefolkningen? Kan vi ha felles glede av å dele denne øya? Disse stedene stiller i min verden i en egen klasse, nettopp fordi de evner å tenke ut over kun det å drive butikk. Noen eksempler på slike hoteller: Fogo Island Inn på Newfoundland, Canada eller The Manta Resort på Pemba Island, Tanzania. Jeg har valgt å skalere min totale opplevelse fra 1-10. 1 Betyr rett og slett at du burde løpe fort og langt unna. 10 Betyr at dette er et hotell i en helt egen kategori – jeg bøyer meg i støvet!