Verdens ende på hodet – Namaste

av | Europa, Norge | 0 kommentarer

Yoga betyr «å føre sammen» eller «å forene», direkte oversatt fra sanskrit. Å forene kropp og sjel, nettopp det som er hensikten med Yoga. På Verdens Ende møter vi Roxana fra Hviterussland. Hun er yoga-instruktør og liker seg best på hodet, kan det se ut til. “Det er ikke slitsomt,” sier hun. “Jeg slapper av på denne måten!” Å trene ute er luksus. Å trene yoga på Verdens Ende, det er nesten for godt til å være sant! Her er oppsummeringen av hva vi lærte i vårt møte med spenstige Roxana!

Klikk på bildene for større versjon

1. Hanumanasana

Denne øvelsen balanserer kroppen på en veldig god måte. Den gir deg en intensiv bøyning i ryggen og tøyer både fram- og baksiden. Hoftene åpnes opp og blodsirkulasjonen øker. Øvelsen styrker i tillegg ryggen og toner ut fremsiden av overkroppen. Den kan også lindre isjassmerter.

2. Eka Pada Rajakapotasana II

Fremsiden av bena tøyes og hele ryggraden vitaliseres, samtidig som hun åpner opp hoftene, tøyer hun også armer og skuldre. Denne øvelsen er god til å tøye pirisformis, en muskel som sitter dypt i seteregionen. Dette gir kraft og energi.

3. Sirsasana

Når man står på hodet får man i gang blodsirkulasjonen, spesielt i hjernen, samt at blodet kommer opp til ansiktet, stimulerer, myker opp og gir energi. Man utfordres til å holde balansen – noe som krever stabilitet og styrke – men det gir også en følelse av harmoni og balanse. Dessuten skal øvelsen også styrke selvtilliten.

4. Tadasana

Med evolusjonen og teknologisk utvikling har behovet for bedre holdning og riktig pusteteknikk fått større fokus i treningen. Tadasana-øvelsen skal klargjøre kroppen. Tadasana hjelper deg å finne holdningen, og bidrar til sterke ben og rygg. Den gir økt bevissthet omkring sin egen kroppsholdning samtidig som den hjelper den deg å puste riktig.

5. Annen variant av Sirsasana

Denne øvelsen er den samme som nr. 3 bare at man leker litt med bena, noe som bidrar til å bedre balansen ytterligere. For å få vite mer om virkningene av de forskjellige øvelsene og få riktige navn på dem, fikk jeg hjelp av min venninne Helena Urdal. Hun har undervist i yoga i 18 år og bor i Luxembourg, men har egne yoga-retreats i blant annet Thailand. Anbefales! Sjekk ut mer om kursene hun holder på facebooksiden hennes: Andrum yogastudio

Klikk på bildene for større versjon

Engø gård