Luksus eller? Hotel Baraza, Zanzibar: En hotellomtale

av | Afrika, Hotellomtaler, Tanzania | 0 kommentarer

Kjent for å være ett av Zanzibars beste hoteller, til og med anerkjent av Conde Nast som ett av verdens 60 beste øyhoteller, kunne vi ikke motstå å prøve denne resorten et par døgn. Men akk – her var fallhøyden stor. Vår opplevelse var nok at Baraza mest av alt minnet om et flott charter resort. Ikke et vondt ord om pakkereiser! Men vi tror neppe at det er i tråd med Baraza’s målsetning.

Klikk på bildene for en større versjon

Noen ganger når man har lest så mange lovord om et sted, er man jo veldig positivt innstilt – derfor tar det tid å ta inn over seg at det faktisk ikke fungerer så godt. Vi begynner liksom å titte litt overrasket på hverandre. Hva? Dette kan jo ikke skje? Så uproffe er de vel ikke?

Vi skriver for det meste om hoteller vi liker og som vi kan gå gode for på Happy Landing. Er vi usikre på om hotellet vil levere, velger vi stort sett å ikke skrive om det. I forhold til Baraza var vi faktisk litt i tvil og det sier jo en hel del.

Med 5 stjerner og en prislapp som ligger i øvre skylag, bør ting fungere. Maten må være god, personalet skal vite hva de gjør, og vi som gjester skal oppleve at noen bryr seg om oss.

Bakgrunn

En tilfeldighet gjorde at vi endte med et todagers opphold på Baraza – som forøvrig betyr «benk» på Swahili. Hit skal man komme for å slappe av. Konseptet er ment å være et all inclusive luksusresort med en familievennlig tilnærming

Beliggenhet

På Zanzibars sør-østlige side ved stranden Bwejuu, som har blitt kåret til en av verdens topp 30 beste øystrender av Conde Nast. Allikevel klarer vi ikke helt å se at denne stranden fortjener den kåringen. Ja, det er fin hvit sand. Vi har vel aldri opplevd så finkornet sand, det er nesten som melis – men det er ikke mulig å bade herfra under lavvann. Når det er høyvann derimot er stranden dekket av vann, så bading må altså skje mellom høy og lavvann. Det er ikke lett å holde styr på akkurat når det inntreffer! Vi gikk i stedet en lang tur…..

Ingen strender på Zanzibar er private, det betyr at såkalte «beach boys» er tilstede. Det er selvsagt triste sosiale årsaker til at disse gutta frekventerer strendene, de har jo et håp om noe. Vi forstår det og vi vet at alle medaljer har en bakside. Men det må allikevel være lov å si at det oppleves både som noe invaderende og utrygt. Man må rett og slett bare ta et valg i forhold til om man vil ta det med på kjøpet om man booker seg inn her.

Hotellet

Består av 30 villaer med et eget «plunge pool» (mini svømmebasseng). Noen av villaene har sjøutsikt, noen har utsikt mot en vakker beplantet hage. Interiøret er holdt i en blanding av arabisk, swahili og indisk. Vi blir gledelig overrasket når vi kommer. Resepsjonen er lekker! Det er stilrent med fine møbler, dette liker vi! Det lover godt!

Deretter går det litt i feil retning etter vår mening. Det blir rett og slett for mye av det gode både her og der. Med belysning i form av oransje LED og alt stashet i tillegg, blir det enkelte steder mer glorete enn lekkert. Det blir for mye silke og sultan for å si det litt flåsete. Smaken er som kjent forskjellig, men vi mener at Baraza ville være tjent med å dempe seg litt. 

Spa-avdelingen derimot, innfrir forventningene. Fine detaljer og et uteområde med basseng er akkurat slik vi håpet det skulle være. Veldig stilrent og gjennomført.

Villaene deles inn i de som har sjøutsikt eller de som har utsikt til hagen. Vi bodde i villa nummer to med sjøutsikt – veldig flott. Store villaer med en enorm dobbeltseng og eget loungeområde ute . Skikkelig luksus med stort bad og romslige rom. Aberet var at det nok opplevdes som lite privat med gjester som gikk forbi og tittet inn.

Maten

Her må vi nok dessverre si at vi ble skuffet. Stort sett ble det servert buffet, noe som jo i utgangspunktet betyr noe for enhver smak – men her smakte det meste ganske likt, synes vi. Seigt andekjøtt står heller ikke på lista over favoritter. Vi forventet mer i og med den før omtalte høye score.

De Ansatte

På Baraza får man en såkalt «villa host» som skal ivareta gjestene under deres opphold. For vår del ble vi møtt av en mann som viste oss rundt på anlegget og som gikk gjennom huset hvor vi skulle bo. Her var det til vår forundring enormt mye informasjon om detaljer og ikke minst en uendelig mengde regler! Hvis dere drikker husets hvitvin på rommet, må dere betale. Hvis dere drikker husets hvitvin i baren, er det inkludert.

Det håndkleet skal man bruke på badet og dette håndkleet er til utebruk, i dette rommet skal vi kle oss om til middag, her vi står nå serveres det mat mellom klokken 12-14, over der er det mat mellom klokken…..osv osv. I tillegg telte vi også minst seks ulike skilt rundt i huset som forklarte hva som var lov og ikke. Her trengs i høyeste grad en forenkling! Det hadde vært fint med en dash tillit til at vi nok skal vite å te oss etter forventningene her på hotellet og at vi har greit utviklede sosiale antenner…..

Informasjonsflyten kan vi heller ikke skryte for mye av. Dette med villa host for eksempel, vi ble aldri informert om hvem som var vår host. Vi fikk heller ikke fikk beskjed om hvorvidt dykketurer var bestilt eller om restaurantbordet var booket. Alt i alt ble det rett og slett for mye styr – magien vi opplevde i resepsjonsområdet ble liksom borte.

Og når vi først har satt oss på kritiker-benken: Vi opplevde ofte måltidene som noe stressende, fordi flere av kelnerne surret rundt bordene i restauranten uten egentlig å ha noe formål. Uttalelser som at «vi vil stenge, så ta en dessert nå!» – vel, etter vår mening ganske malplassert. På et sted som definerer seg selv som Zanzibars beste resort, må det være lov å forvente ro og hyggelig stemning under middagen.

Men det skal sies at det blant personalet fantes noen hederlige unntak, vi møtte en veldig serviceinnstilt ansatt i resepsjonen som viste oss rundt og som var akkurat så kunnskapsrik og imøtekommende som vi håpet. Vi møtte også en annen villa host som var kjempefink! Hun ordnet opp, svarte på alle våre spørsmål på en hyggelig måte og viste oss rundt. Vi skulle gjerne møtt flere av hennes kaliber!

Hva burde du vite

Stor forskjell på høy og lavvann på Zanzibar kan gjøre bading vanskelig. Tenk over temaet beach boys. Sprikende kunnskapsnivå og serviceinnstilling blant personalet på Bazara. Slik vi ser det, er det stort rom for forbedring her.

 

 

HVORDAN KOMME DIT

En del besøkende til Zanzibar velger å kombinere oppholdet med en safariopplevelse enten i Tanzania eller Kenya. Romantiske Zanzibar er også en populær destinasjon for bryllupsreiser. 

Reis med flyselskapene Air France via Paris, KLM via Schiphol, British Airways via London eller Turkish Airlines via Istanbul.

NÅR ER DET BEST Å REISE?

Juni til oktober er den kjølige vårperioden. Vi besøkte Zanzibar i juli og hadde en del skyer pluss en dag med regn – noe som var veldig uvanlig fikk vi vite. (Til info er Zanzibar Open-Air filmfestival mellom 10 – 18 juli). 

Desember til februar er best fordi dette er den tørre, varme sommersesongen. Prøv å unngå midten av mars til og med mai som er regnsesong. November er også vanligvis en regnfull periode. Med klimaforandringene er det vanskeligere enn før å følge vanlige værprognoser.

LANDETS VALUTA

Tanzanian shilling (TZS) men den mest bruke valuta er US Dollar. Husk at Zanzibar har få minibanken (ATM).

VALUTA FOR PENGENE

Vi opplevde Baraza som overpriset og at det dessverre ga for dårlig valuta for pengene. Vi ser frem til at de ansatte får bedre opplæring og at kvaliteten på maten forbedres. Først da kan Baraza vise seg fra sin beste side.

SCORE 1-10

Vi mener Bazara har mye å hente på bedre personalopplæring. Tettere oppfølgning av egne ansatte fremfor fokus på hvordan gjestene på hotellet skal oppføre seg. Det gjennomsnittlige servicenivået bør høynes betraktelig. Masseproduksjons-stilen burde tones ned til fordel for egenart og særpreg. Kvaliteten på kjøkkenet må bedres.

Vi vil være forsiktige med å anbefale dette resortet. På grunn av samlet stort forbedringspotensiale, scorer Baraza en svak 7.

7-10

Zanzibar